Czwartek, 19 maja 2022

Projekt kulinarny: Focaccia

21 stycznia 2022


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Jeśli chodzi o chleb drożdżowy, niewiele jest odmian, które są łatwiejsze w przygotowaniu niż focaccia. Ten włoski płaski chleb przypomina pizzę z grubą skórką, ale ciasto jest bogate w oliwę z oliwek i charakteryzuje się wyrafinowaną prostotą. Klasyczną focaccię tradycyjnie wieńczy niewiele więcej niż mżawka dobrej oliwy z oliwek i posypka z grubej soli lub świeżych ziół, choć my przedstawiliśmy jej warianty zwieńczone wszystkim, od czereśni i oliwek po cienkie plasterki jabłek i pomidorów heirloom. Przeczytaj nasz podstawowy przepis, a następnie przewiń w dół, aby poznać kilka prostych wariacji.

Podstawowa Focaccia

  • 2 opakowania (5 łyżek) aktywnych suchych drożdży
  • 1 3/4 szklanki (14 fl. oz./440 ml.) ciepłej wody (105-115°F/40-46°C)
  • 1 łyżka cukru
  • 3/4 filiżanki (6 fl. oz./180 ml.) oliwy z oliwek extra vergine
  • 5 filiżanek (25 oz. / 780 g.) mąki uniwersalnej, plus dodatkowa do wyrabiania ciasta
  • 2 łyżki drobnej soli morskiej
  • 1 łyżka gruboziarnistej soli morskiej (opcjonalnie)

Ręcznie: W dużej misce rozpuść drożdże w ciepłej wodzie i pozostaw aż się spienią, około 5 minut. Dodaj cukier, 1/2 szklanki (4 fl. oz./120 ml.) oliwy z oliwek, mąkę i gruboziarnistą sól morską i mieszaj ręką lub drewnianą łyżką, aż powstanie nieforemna kula. Używając plastikowego skrobaka do ciasta, przenieś ciasto na oprószoną mąką powierzchnię roboczą. Wyrabiaj ciasto, aż będzie gładkie i elastyczne, 5-7 minut. Dodaj do 1/2 szklanki (2 1/2 oz./75 g.) mąki na powierzchnię roboczą podczas wyrabiania, aby zapobiec sklejaniu się ciasta.

Za pomocą miksera: W 5-qt. (5-l.) misce miksera stojącego, rozpuść drożdże w ciepłej wodzie i pozostaw aż się spienią, około 5 minut. Dodaj cukier, 1/2 szklanki (4 fl. oz./120 ml.) oliwy z oliwek, mąkę i drobną sól morską. Umieść miskę w mikserze, załóż hak do wyrabiania ciasta i wyrabiaj na niskich obrotach, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne, 5-7 minut. Dodaj do 1/2 szklanki (2 1/2 oz./75 g) mąki podczas wyrabiania, aby zapobiec sklejaniu się ciasta. Wyjąć ciasto z miski.

Uformuj ciasto w kulę, przełóż do lekko naoliwionej miski i przykryj miskę folią. Pozostaw ciasto do wyrośnięcia w ciepłym, wolnym od przeciągów miejscu, aż podwoi swoją objętość (1-1 1/2 godziny). Aby uzyskać bardziej aromatyczny chleb, wyrób ciasto do tego momentu, ponakłuwaj je, przykryj miskę folią i odstaw na noc do lodówki. Pozwól ciastu dojść do temperatury pokojowej przed formowaniem.

Wlej równomiernie pozostałą 1/4 filiżanki (2 fl. oz./60 ml) oleju na blachę do pieczenia. Wyłóż ciasto na blachę. Wciśnij ciasto równomiernie do patelni. Jeśli jest zbyt elastyczne, aby rozprowadzić się bez odskoku, odstaw je na 5 minut. Przykryj patelnię suchym ręcznikiem kuchennym. Pozostaw ciasto do wyrośnięcia w ciepłym, wolnym od przeciągów miejscu, aż podwoi swoją objętość, około 1 godziny.

Umieść stojak w dolnej trzeciej części piekarnika i rozgrzej go do 450°F (230° C). Zrób wgłębienia w cieście, wciskając w nie opuszki palców w odstępach 1 cala (2,5 cm) na całej powierzchni. Posypać grubą solą, jeśli jest taka potrzeba.

Piecz focaccię do uzyskania złotobrązowego koloru, 20-30 minut. Przenieś na stojak i pozostaw do ostygnięcia na patelni. Pokrój na kwadraty i podawaj na ciepło lub w temperaturze pokojowej. Przechowywać szczelnie zawinięte w folię aluminiową w temperaturze pokojowej do 1 dnia lub zamrozić do 2 tygodni. Odgrzewać w temperaturze 375°F (190°C) przez 10 minut. Z podanych składników wychodzi 1 duży chlebek.

Wariacje

Focaccia ziołowa: Dodaj 2 łyżki stołowe posiekanych świeżych ziół, takich jak tymianek, bazylia, oregano, majeranek lub estragon do ciasta wraz z drobną solą morską.

PaprykowaFocaccia: Posiekaj i pokrój cienko 3 papryki - 1 czerwoną, 1 zieloną i 1 żółtą. Na patelni, na średnim ogniu, rozgrzej 2 łyżki oliwy z oliwek. Dodaj pokrojoną paprykę i smaż, aż zmięknie, około 5 minut. Odstawić do ostygnięcia. Tuż przed zrobieniem wgłębienia w cieście, rozłóż paprykę na wierzchu. Posypać świeżo zmielonym czarnym pieprzem wraz z grubą solą.

Focaccia z cebulą, czosnkiem i rozmarynem: Pokrój cienko 2 żółte cebule. Na patelni, na dużym ogniu, rozgrzać 2 łyżki oliwy z oliwek. Dodaj cebulę i smaż aż stanie się ciemnobrązowa i skarmelizowana, około 12 minut. Dodać do cebuli 2 ząbki czosnku i 1 łyżkę stołową posiekanego świeżego rozmarynu i smażyć jeszcze przez 2 minuty. Tuż przed zrobieniem wgłębienia w cieście, rozprowadź na nim mieszankę cebulową. Posyp grubą solą.

Focaccia z oliwkami: W połowie pieczenia, posypać 1/2 szklanki (2 1/2 oz./75 g.) połówek, odciśniętych oliwek Kalamata i 1 łyżkę stołową posiekanego świeżego rozmarynu na wierzchufocaccii.


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę