Środa, 28 lipca 2021

Co się dzieje z twoim ciałem, kiedy przestajesz być wegetarianinem?

25 listopada 2020


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę


Jeśli od wieków jesteś wegetarianinem, ale po raz kolejny słyszysz syreniową pieśń mięsa, możesz obawiać się, że przy pierwszym kęsie napotkasz na problemy trawienne. Skurcze, niegodne podróże do łazienki, bardzo zdezorientowana okrężnica, prace. Rzeczywistość jest trochę inna. Podczas gdy ciało z czasem zdecydowanie dostosowuje się do diety wegetariańskiej, eksperci mówią Bustle'owi, że jedzenie mięsa po byciu wegetarianinem nie musi powodować dużego dyskomfortu - a jeśli tak, to jest ono tymczasowe.

Warto zauważyć, że naukowcy nie wierzą, że ludzie tracą zdolność do trawienia mięsa z czasem tylko dlatego, że przestają je jeść, ale zaczynając od ogromnego talerza szwedzkich klopsików mięsnych może to być lekki szok dla systemu. "Jeśli nie produkujesz wystarczającej ilości kwasu żołądkowego lub enzymów trawiennych, aby rozbić białka w mięsie, może to spowodować pewne wzdęcia i zaparcia", mówi Bustle Stephanie Papadakis, N.C., konsultantka ds. żywienia i założycielka Gut Of Integrity. Mięso ma jedną z zalet w porównaniu z warzywami, a mianowicie uwalnia stały przepływ energii w ciągu dnia. "Ziarna zbóż i roślin strączkowych są wyższe w węglowodanach i mogą powodować gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi", mówi Papadakis. "Przy wprowadzaniu mięsa we krwi widać mniej skoków cukru, ponieważ jest on niższy na indeksie glikemicznym."

Długotrwałe efekty jedzenia mięsa nie muszą się pojawić, jeśli po 15 latach bycia weganinem masz bajgla z lisem. Niewielka ilość mięsa nie zmieni automatycznie ryzyka rozwoju chorób - mówi Bustle gastroenterolog dr Will Bulsiewicz, autor Fiber Fueled. "Większość istniejących obaw związanych z długoterminowym spożywaniem mięsa jest, cóż, długotrwała. Warunki takie jak choroby serca wymagają dziesięcioleci, i chociaż mięso może być czynnikiem przyczyniającym się do ich rozwoju, niekoniecznie będziesz czuł się inaczej" - mówi dr Bulsiewicz.

Jednym z obszarów, który może się jednak dość szybko zmienić, jest mikrobiom jelitowy. Bulsiewicz mówi Bustle'owi, że według badań opublikowanych w "Nature" w 2014 roku, nasz skład jelit może zmienić się w ciągu 24 godzin od zmiany naszej diety. "Spożycie mięsa, bogate w tłuszcze zwierzęce, zwiększa wzrost mikroorganizmów, które tolerują żółć, ponieważ żółć jest wydzielana z wątroby, aby pomóc nam w przyswajaniu dodatkowej zawartości tłuszczu" - mówi Bulsiewicz. Pojedynczy ciężki mięsny posiłek może zachęcić do rozwoju mikroorganizmów tolerujących żółć, takich jak Bilophila wadsworthia, co może nie być dobrą wiadomością dla jelit.


Konserwowane mięsa na półmisku. Wprowadzenie mięsa do diety po długim okresie wegetarianizmu może zmienić mikrobiom jelitowy i zmienić poziom skóry i energii. 
Jedzenie mięsa po latach wegetariańskich posiłków może mieć również wpływ na inne aspekty zdrowia. Bulsiewicz mówi Bustle'owi, że kiedy spożywamy mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, nasz organizm wytwarza organiczny związek zwany TMAO, który jest silnie związany z chorobami serca i naczyń. "TMAO jest produkowane przez nasze mikroorganizmy jelitowe, gdy są one narażone na działanie karnityny z czerwonego mięsa lub choliny z mięsa, żółtka jaj lub wysokotłuszczowej mleczarni". Co ciekawe, naukowcy z badania opublikowanego w 2013 r. w Nature Medicine podarowali długoterminowemu weganinowi stek z żeberek i stwierdzili, że w ogóle nie produkują żadnego TMAO - ale wszystkożerne osoby z badania, które jadły stek, zauważyły wzrost liczby TMAO o 600%. Regularne spożywanie mięsa po przejściu na dietę roślinną może z czasem spowodować zmianę liczby TMAO.

W dłuższej perspektywie, jak mówi Papadakis, ponowne wprowadzenie mięsa do diety może zmienić inne aspekty zdrowia, w tym skórę i poziom energii. Cynk jest związany z leczeniem trądziku, więc jeśli w diecie roślinnej występują niedobory cynku i zaczynasz jeść mięsa o dużej zawartości cynku, takie jak wołowina czy jagnięcina karmiona trawą, możesz zauważyć poprawę w swojej skórze - mówi Papadakis. Twój poziom energii może również wzrosnąć, jeśli nie otrzymałeś wystarczającej ilości witamin lub minerałów - takich jak B12, A, D, żelazo i omega-3 - w dniach, w których stosujesz dietę roślinną. "Jest możliwe, że poczujesz prawdziwą energię, gdy znów zaczniesz jeść mięso" - mówi.

Jeśli chcesz dokonać zmiany na jedzenie mięsa, eksperci mówią Bustle, idź na to z umiarem i bądź świadomy, jak może to zmienić Twoje zdrowie. "Prawidłowe odżywianie to równowaga" - mówi Bulsiewicz - radzi skupić się na całych produktach spożywczych i posiłkach roślinnych, a jeść mięso oszczędnie, bo się je lubi. Papadakis zaleca, aby trzymać się jednej uncji mięsa lub mniej na raz i brać kilka enzymów trawiennych, aby pomóc żołądkowi poradzić sobie z jego chwilowym zamieszaniem.

 


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę