Środa, 28 lipca 2021

4 Rzeczy, które weganizm robi dla twojego zdrowia i 3 rzeczy, których nie robi.

25 listopada 2020


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę


Jeśli flirtujesz z pożegnaniem z mleczarniami, jajkami i mięsem, to pewnie masz kilka pytań. Mnóstwo mitów o weganizmie - "Ale co z białkiem!?" - mogą powstrzymać ludzi przed przyjęciem go nawet wtedy, kiedy chcą. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe, dobrze będzie wiedzieć, co wegetarianin chce, a czego nie chce zrobić z twoim ciałem.

Wielu ludzi staje się weganami z powodów zdrowotnych, a to zrozumiałe. "Wegetarianin ma potencjał, by czynić cuda dla twojego zdrowia" - mówi certyfikowana, holistyczna konsultantka ds. żywienia i założycielka Gut of Integrity Stephanie Papadakis. Korzyści te mogą być tak szerokie, jak dodatkowy zastrzyk energii i wyraźniejsza skóra.

Wiele osób staje się weganami z powodów etycznych (w tym ja), a nie zdrowotnych, ale dieta wegańska nie jest ani automatycznie zdrowa, ani etyczna. Główny nurt weganizmu jest często sprzedawany jako modna zmiana stylu życia. Może to odciągać uwagę od wyzysku pracowników migrujących, odpowiedzialnych za uprawę roślin, lub zachęcać do gentryfikacji, gdy deweloperzy przedkładają wegańskie kawiarnie nad firmy prowadzone przez ludzi w społeczności. Najczęstsze etyczne powody, dla których warto wybrać się na weganizm - dobrostan zwierząt lub zrównoważony rozwój - mogą stać się mroczniejsze, gdy ludzie nie będą brać pod uwagę tego kontekstu.

Ale w twoim ciele, wegetarianin wprowadzi pewne zmiany. Ten styl jedzenia nie jest ani magicznym lekarstwem, ani nie jest pewnym sposobem na utratę całego białka. Aby wyjaśnić kilka mitów, oto cztery rzeczy, które zrobią wegańskie dla twojego zdrowia, a trzy rzeczy, których nie zrobią wegańskie.

Tak, możesz dostać wystarczająco dużo białka
Kiedy przedstawię się jako wegetarianin, w 99% przypadków zostanę poproszony: "Ale jak dostaniesz wystarczająco dużo białka?" Papadakis mówi, że pomysł, że nie możesz dostać wystarczającej ilości białka jako weganin, jest po prostu fałszywy. "Absolutnie możesz dostać wystarczająco dużo białka na wegańskiej diecie, musisz tylko być strategiczny", mówi Bustle.

Obejmuje to naukę tego, jakie kombinacje najlepiej działają na Twoje ciało. "Ziarna, fasola, orzechy i nasiona same w sobie nie są pełnowartościowymi białkami, ale mogą być łączone w celu uzyskania pełnego białka." Jeśli nie jesteś pewien, jak zrobić te kombinacje, Papadakis ma całkiem prostą wskazówkę. "Przy każdym posiłku zjedz kombinację następujących składników, aby otrzymać kompletne białko: ziarna + orzechy/nasiona; ziarna + rośliny strączkowe; lub rośliny strączkowe + orzechy/nasiona." I masz to: białko!

Nie, to nie uczyni cię automatycznie super zdrowym.
"Dieta wegańska nie uczyni cię najzdrowszą osobą na planecie", mówi Papadakis. Zwłaszcza, gdy po raz pierwszy zaczynasz jako weganin, kuszące jest chwytanie wszystkich podrobionych mięs i przetworzonych faux-cheesów. To mogą być smaczne sposoby na zjedzenie talerza z zielenią, ale "jak w przypadku każdej diety, ważne jest, aby jeść całe, nierafinowane jedzenie zamiast przetworzonego i wyrafinowanego" - mówi Papadakis. Te "kurczakowe" patyczki w dziale mrożonki z długą listą składników, o których nigdy nie słyszałeś? Być może chciałbyś zachować je na te noce, które po prostu nie mają ochoty na gotowanie, zamiast robić z nich codzienność.

Tak, to może przesunąć twoje ruchy jelitowe
Włókno jest tą częścią roślin, której ludzkie ciało nie jest w stanie strawić, a także pomaga w regulacji ruchów jelit. W miarę przechodzenia na wegański styl życia, będziesz jadł więcej roślin, a co za tym idzie, więcej błonnika, a co za tym idzie, więcej kupy.

"Ponieważ pokarmy roślinne z natury mają więcej błonnika, możesz stać się bardziej regularny i/lub chodzić częściej", mówi Papadakis Bustle. "Wynika to z większej zawartości błonnika w diecie wegańskiej i jednoczesnego wzrostu ilości węglowodanów, które fermentują w jelitach (co może spowodować u niektórych z nich zespół jelita drażliwego)". Ale uzyskanie wystarczającej ilości owoców i warzyw bogatych w błonnik w diecie oznacza również, że będziesz miał większą ilość zdrowych bakterii jelitowych, mówi Papadakis, co może przekładać się na silniejszy ogólny przewód pokarmowy.

Nie, to nie da ci Anemii.
To prawda, że jedzenie diety wegańskiej prawdopodobnie obniży zapasy żelaza, ale mitem jest, że to z pewnością doprowadzi do anemii zaburzeń krwi. Według Papadakisa chodzi o to, jak zrównoważysz swoje źródła żelaza. Rośliny zawierają pewną formę żelaza, znaną jako żelazo nieheme, które organizm ma trudności z jego wchłanianiem. Jednak wiedza jest tu twoim przyjacielem: "Łączenie niehemeowych pokarmów z żelaza, takich jak rośliny strączkowe i ziarna w naczyniach z pokarmami bogatymi w witaminę C (jak fasola i ryż z salsą lub humus z sokiem cytrynowym) może zwiększyć wchłanianie około pięć razy" - mówi Papadakis.

Tak, będziesz potrzebował uzupełnienia
Niestety, jeśli jesteś ściśle wegetarianinem, nie będziesz w stanie zdobyć wszystkich witamin i minerałów, których codziennie potrzebuje twój organizm, mówi Papadakis Bustle. Witaminy takie jak A, B12, D, żelazo, wapń, cynk i omega-3 znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, a nie w roślinach, które zazwyczaj spożywasz. Na szczęście, wszystkie one są dość proste do uzupełnienia, jeśli jesteś wegetarianinem, więc nie musisz jeszcze wrzucać ich do ręcznika.

Możesz stać się kreatywny dzięki temu, jak zdobędziesz te składniki odżywcze. Na przykład, można uzyskać codzienną porcję B12 z kilku łyżek stołowych drożdży odżywczych.

Nie, nie stracisz masy mięśniowej ani nie osłabniesz.
Po prostu nie jest prawdą, że jeśli jesteś sportowcem przechodzącym na dietę wegańską, stracisz ciężko zarobione zacięcie. Oczywiście, będziesz musiał zwrócić szczególną uwagę na swoje odżywianie, ale jeśli jesteś głęboko w swoim sporcie, prawdopodobnie już to robisz. Utrzymywanie jedzenia w większości nieprzetworzonego jest ważne dla każdego, kto próbuje zbudować lub utrzymać siłę na siłowni, w tym dla wegan. W rzeczywistości, niektórzy z najpotężniejszych sportowców siłowych na planecie są weganami.

Tak, możesz mieć więcej energii, kiedy jesteś Vegan.
Twoje ciało potrzebuje o wiele mniej energii na trawienie roślin niż mięso, o ile łączysz odpowiednie aminokwasy razem, więc masz o wiele więcej energii do poświęcenia gdzie indziej, jeśli jesteś wegetarianinem. Możesz na przykład poświęcić tę dodatkową wegańską energię na ćwiczenia, budowę poduszkowego fortu na relaks lub sprint w kierunku ciasteczka harcerskiego dla dziewcząt, bo tak, są wegańskie.

"Bądźcie gotowi spędzić więcej czasu w kuchni, przygotowując jedzenie, abyście mieli dość jedzenia", mówi Papadakis, "i przynieście ze sobą przekąski, kiedy myślicie, że nie ma nic do jedzenia na tej imprezie w sobotni wieczór". Bo nikt nigdy nie odmówił dodatkowych przekąsek.

 


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę