Poniedziałek, 25 października 2021

Wpływ społecznego dystansu na Twoje zdrowie jelit, wyjaśniony przez ekspertów

24 listopada 2020


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę


Ponieważ wielu Amerykanów kończy drugi miesiąc społecznego dystansu, być może zauważyliście, że wasze trawienie jest mniej niż gwiezdne. Eksperci twierdzą, że problem wykracza poza kwaribeany - społeczny dystans ma wpływ na twoje zdrowie jelit, ma też związek z twoim harmonogramem i poziomem stresu.

"Kiedy jesteśmy zestresowani, zmienia się związek między naszym mikrobiomem jelitowym a ciałem" - mówi dr Zaoping Li, doktorant, dyrektor centrum i szef działu żywienia klinicznego na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Dr Li wyjaśnia, że neuroprzekaźnik - serotonina, która pomaga regulować nastrój, apetyt i trawienie, sen, pamięć i pożądanie seksualne - jest bezpośrednio związana z mikrobiomem lub bakteriami, wirusami i innymi małymi paskudami, które żyją w twoim przewodzie pokarmowym. Pre-rona, twój jelito prawdopodobnie szczęśliwie tulił się wzdłuż, żywiąc się dobrymi bakteriami z wielu owoców, warzyw i stabilności. Teraz, żyje ze stałych posiłków Cheetos i doomscrolling.

"Emocje, które teraz wszyscy odczuwamy, są naprawdę ważne i chcesz być tego świadoma", mówi Megan Elizabeth Riehl, psycholog kliniczny i dyrektor kliniczny programu psychologii intelektualnej na Uniwersytecie w Michigan. "Możesz być bardzo głodna, możesz w ogóle nie czuć się głodna."

Połącz dostosowanie się do nagłej zmiany w rutynie z obawą o fizyczne, emocjonalne i ekonomiczne konsekwencje pandemii, a otrzymasz idealną formułę na trawienie podpajęczynówkowe. Twój przewód pokarmowy pracujący w okropnych (punkowych) warunkach może mieć również wpływ na resztę zdrowia. Ponieważ dystans społeczny może być na miejscu przez dłuższy czas, pomaga dowiedzieć się, dlaczego twoje jelita zachowują się tak, jak są.

Jak to, co jesz, wpływa na twoje zdrowie jelit?
Mimo że wczesne doniesienia o niedoborach żywności okazały się przesadzone, wiele osób minimalizuje swoje podróże spożywcze, aby praktykować dystans społeczny. Fasola, makaron i inne produkty nietrwałe - w tym ukochane, sztucznie aromatyzowane, komfortowe jedzenie - prawdopodobnie znajdują się w większej ilości posiłków niż zwykle. Duża ilość soli lub cukru w większości przetworzonych produktów spożywczych może zatrzymać dobre bakterie, których potrzebuje Twój mikroorganizm trawienny, aby dobrze wykonywać swoją pracę. Bez dostępu do świeżych owoców i warzyw, Twoje jelita nie są w stanie osiągnąć idealnej równowagi bakteryjnej, która pomaga w trawieniu żywności w odpowiednim tempie. To dosłownie jeden-dwa uderzenia w jelito.

Li wyjaśnia, że mrożone owoce i warzywa będą odżywiać bakterie jelitowe tak samo, jak ich świeże odpowiedniki. Fasola jest również dobrym źródłem białka roślinnego i błonnika, który pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego.

Twój harmonogram kwarantanny wpływa również na trawienie.
Nie spać całą noc w stresie, wiedząc, że możesz spać? To może być pobłażliwe, ale twoje ciało pewnie nie jest zadowolone.

"Każda komórka i każdy organ ma swój własny zegar", wyjaśnia Li. "A nasze ciało działa dobrze tylko wtedy, gdy wszystkie działają w tej samej strefie czasowej." Nie tylko dla produktywności, ale i dla twojej kupy. "Kiedy kładziemy się spać późno, we wczesnych godzinach porannych, a potem śpimy do południa, to rujnuje to naturalny metabolizm organizmu", mówi Li.

Stres może zranić mikrobiom
Jedzenie tylko owoców i warzyw oraz chudych białek, a mimo to znalezienie się w łazience siedem razy dziennie? Nawet z zatwierdzonym przez GOOP'a menu, niepokój o stan świata może zrzucić twój układ pokarmowy. Stres zmienia sposób, w jaki jedzenie fizycznie przemieszcza się przez przewód pokarmowy, sprawiając, że rzeczy idą szybciej, wolniej lub z bardziej energicznymi skurczami organów trawiennych. Bóle brzucha, zmiany w funkcjonowaniu jelit, częstsze biegunki, zaparcia, wzdęcia, mdłości i zgaga - to wszystko są objawy stresu żołądkowego - mówi Riehl.


Ponieważ zarówno układ nerwowy współczulny, jak i przywspółczulny - pomyślcie o walce lub ucieczce, a następnie o uspokojeniu się - pracują z jelitowym układem nerwowym, który reguluje trawienie, można powiedzieć, że wszystkie wasze emocje przechodzą przez przewód pokarmowy.

Riehl mówi, że nasze mózgi pracują w nadgodzinach, aby przetworzyć i przejść na ten nowy sposób życia, który sam w sobie jest stresujący. Bojąc się wyjść z domu lub rozpakować artykuły spożywcze w domu przed ich umyciem na zewnątrz, poczulibyśmy irracjonalną pre-pandemię. Dzisiaj "to już nie są katastroficzne myśli" - mówi. Jeśli ciało jest wystarczająco zestresowane, aby podjąć walkę lub ucieczkę, co mogą zrobić tego rodzaju myśli, skoncentruje całą swoją energię na przeciwdziałaniu postrzeganym zagrożeniom. Oznacza to, że nie ma już wystarczająco dużo wewnętrznej energii, aby pomóc jedzeniu dotrzeć tam, gdzie jest ono potrzebne.

Jak pomóc swojemu zdrowiu jelit podczas praktykowania dystansu społecznego
Nie wiemy jeszcze, kiedy skończy się ten okres społecznego dystansu, co samo w sobie jest stresujące. Ale to nie znaczy, że musimy pozwolić, by ta ciągła niewiadoma drażniła nasze jelita w nieskończoność. Podczas gdy żywność, którą ludzie zwykle kupują, może być obecnie mniej dostępna, Emily Haller, M.S., R.D.N., dietetyczka z programu GI Nutrition w Michigan Medicine, mówi, że ogólne wytyczne dotyczące tego, co stanowi dobrze zbilansowany posiłek, nie zmieniły się - warzywa, chude białka i mniejsze porcje olejów lub tłuszczów, owoce i całe ziarna.

To powiedziawszy, "szkalowanie konkretnego jedzenia w tym czasie może zwiększyć stres i poczucie winy wokół jedzenia i jedzenia," dodaje Haller. "Jedzenie może i powinno być radosne i przynosić komfort, szczególnie w czasie, gdy wiele radości i komfortu zostało pozbawionych."

Ponieważ to, co i ile jemy, może mieć bezpośredni wpływ na naszą energię i nastrój, Haller zaleca, aby spożywać jedzenie jako sposób na poprawę nastroju. Spróbuj jeść powoli, bez ekranów wokół siebie. Zaangażuj swoje zmysły, zwracając uwagę na kolory, zapachy, dźwięki, tekstury i smaki każdego posiłku. Jeśli poświęcisz więcej czasu na docenienie jedzenia przed sobą, zauważysz również wpływ jedzenia na swoje uczucia i emocje - mówi Haller. Tak jak każda inna praktyka rozumowania, rozumne jedzenie może pomóc uspokoić twoje myśli, co może pomóc w kłopotach z brzuchem, też.

Jeśli więc patrzysz z miłością na starannie wymieszany garnek fasoli, wiedz, że może on utrzymać Twój jelito płynnie długo po jego zjedzeniu.

 


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę